Salgsbetingelser

  1. Eksklusiv gyldighed af disse betingelser

 1.1 Alle ordrer og leverancer fra GGM Gastro Nordic AB (herefter "GGM") er udelukkende baseret på følgende generelle salgsbetingelser (herefter "GTC") og den svenske Købelov fra 1990 (Köplagen 1990:931). Ifølge § 3 i Köplagen er disse vilkår gældende mellem GGM og kunden.

 1.2 En kontrakt baseret på disse betingelser vil også gælde for fremtidige transaktioner med kunden, selvom GGM ikke nævner dem eksplicit hver gang. Dette gælder også, selvom kunden først bliver bekendt med disse betingelser efter den første kontrakt.

 1.3 Eventuelle afvigelser fra disse betingelser, især kundens egne betingelser, kræver GGM’s skriftlige godkendelse for at være gyldige. Selv hvis GGM ikke protesterer mod kundens betingelser, binder de ikke GGM, medmindre GGM skriftligt har accepteret dem.

 1.4 GGM kan ændre disse betingelser med et rimeligt varsel. Ændringerne vil blive meddelt skriftligt senest to måneder før de træder i kraft. Hvis kunden ikke skriftligt afviser ændringerne inden de træder i kraft, anses kunden for at have accepteret dem. GGM vil tydeligt informere kunden om denne konsekvens.

 1.5 Disse betingelser gælder ikke for forbrugere.

 

  1. Samtykke til databehandling

Ved at afgive en ordre giver kunden samtykke til, at hans navn og firmalogo kan blive vist på GGM’s hjemmeside og brochurer med henblik på at tiltrække nye kunder. Dette samtykke kan tilbagekaldes til enhver tid, og data behandles lovligt, indtil tilbagekaldelsen sker.

 

  1. Tilbud, kontraktindgåelse og ordrer via GGM's online butik

3.1 GGM's tilbud er ikke bindende, medmindre de udtrykkeligt er markeret som bindende. Mål, vægt og andre data er kun bindende, hvis de er aftalt skriftligt.

3.2 Når kunden afgiver en ordre skriftligt eller pr. telefon, betragtes dette som en bindende aftale. Hvis ordren er baseret på et tilbud fra GGM, skal kunden overholde dette tilbud i sin ordre. GGM kan annullere ordren inden for syv arbejdsdage ved at sende en ordrebekræftelse.

3.3 Kontrakter med GGM træder i kraft, når GGM accepterer kundens skriftlige eller telefoniske ordre, enten gennem en skriftlig ordrebekræftelse eller senest ved levering af varen.

3.4 Ved ordrer via GGM's online butik:

Produkter i GGM’s online butik er ikke bindende tilbud. Ved at klikke på "Bestil nu"-knappen under betalingsprocessen afgiver kunden en bindende ordre. Den automatiske kvittering på e-mail er ikke en bekræftelse af ordren. Kontrakten træder først i kraft, når GGM accepterer ordren gennem en forsendelsesbekræftelse.

3.5 I tilfælde af modstridende bestemmelser gælder følgende rækkefølge:

  1. Den individuelle kontrakt og eventuelle yderligere aftaler,
  2. Disse generelle salgsbetingelser (GTC),
  3. GGM's tekniske specifikationer,
  4. De vigtigste elementer i GGM's tilbud, som pris og mængde.

 

  1. Kundens forpligtelser

4.1 Kunden skal sørge for, at alle nødvendige ydelser og materialer til GGM leveres i tide og uden omkostninger for GGM. Hvis kunden ikke opfylder dette, bærer kunden alene de deraf følgende konsekvenser.

4.2 Kunden er ansvarlig for at kontrollere, om de leverede varer er egnet til deres formål, inden de tages i brug, også selvom der er leveret prøver.

4.3 Montering eller installation udføres af kunden selv, medmindre andet er aftalt skriftligt. Kunden skal følge monteringsvejledningen og få eventuelle forbindelser til el- eller gasnettet udført af en autoriseret fagperson.

 

  1. Levering, leveringsbetingelser og force majeure

5.1 Hvis kunden ikke opfylder sine forpligtelser, kan GGM ikke holdes ansvarlig for eventuelle forsinkelser.

5.2 Forsinkelse fra GGM's side er også udelukket, hvis deres leverandører ikke leverer korrekt eller rettidigt.

5.3 Leveringer sker "DAP - Leveret På Plads" ifølge Incoterms 2020, medmindre andet er aftalt skriftligt.

5.4 Ved selvafhentning skal kunden hente varerne inden for fem arbejdsdage efter at have modtaget besked fra GGM. Hvis dette ikke sker, skal kunden dække eventuelle ekstra omkostninger, som kan være opstået.

5.5 Hvis kunden ønsker forsendelse, sker dette for kundens egen regning og risiko.

 

  1. Priser og betalingsbetingelser

6.1 Priserne er angivet i kontrakten og er altid ekskl. moms, fragt og andre gebyrer, medmindre andet er aftalt.

6.2 Fakturaer skal betales inden for 14 dage uden fradrag, medmindre andet er aftalt. Ved forsinket betaling har GGM ret til at pålægge renter.

 

  1. Risikoovergang og kontrol for transportskader

7.1 Risikoen for tab eller beskadigelse overgår til kunden, når varerne er overdraget til transportøren eller forlader GGM’s lokaler.

7.2 Kunden skal straks efter modtagelse af leveringen kontrollere for transportskader og informere både transportøren og GGM, hvis skader findes.

 

  1. Pligt til at undersøge; garanti; service for returnering; returnering af varer fra fragtfirmaer; forældelsesfrister

8.1 Hvis kunden er en erhvervsdrivende, skal kunden straks inspicere varerne ved modtagelse og skriftligt informere GGM om eventuelle åbenlyse fejl, herunder transportskader (jf. afsnit 7.2). Fejl, der ikke kunne opdages ved en korrekt inspektion, skal straks meddeles GGM skriftligt, når de opdages. Hvis kunden ikke overholder tidsfristen for fejlmeddelelse, mister kunden retten til at gøre krav på materialefejl.

Det samme gælder for klager over forkerte leverancer og afvigelser i mængder.

8.2 Mindre afvigelser i mål og design giver ikke kunden ret til at klage. Eventuelle afvigelser inden for rammerne af de relevante kvalitetsretningslinjer, som kunden kender til, anses for at være i overensstemmelse med kontrakten.

8.3 Medmindre andet udtrykkeligt er aftalt med kunden, f.eks. som led i en "fuld garanti", vil GGM efter eget valg tilbyde enten udskiftning med en ny, fejlfri vare eller reparation af fejlen. Hvis afhjælpningen mislykkes efter to forsøg, kan kunden vælge enten at få en prisnedsættelse eller at ophæve kontrakten. Kunden har kun ret til erstatningskrav i henhold til afsnit 9.

8.4 Hvis GGM tager varer tilbage, enten på grund af fejlmeddelelse eller via servicefunktionen "Returnering" på https://www.ggmgastro.com/service-ggm, udgør dette under ingen omstændigheder en anerkendelse af, at varerne er defekte.

8.5 Ved både afhjælpning af fejl og returnering af varer via den nævnte servicefunktion "Returnering" er stedet for returnering GGMs hovedkontor.

8.6 Kunden skal samarbejde ved returneringen eller afhjælpningen ved at gøre varerne tilgængelige på den aftalte afhentningsdag. Større eller tunge varer skal pakkes og fastgøres på en palle. Kunden skal sende billeder af de pakkede varer til GGM inden afhentningen.

Hvis kunden stadig har originalemballagen fra leveringen, skal denne bruges til at pakke de returnerede varer.

8.7 Garantien bortfalder, hvis de leverede varer er blevet ændret, bearbejdet eller behandlet forkert. Det samme gælder, hvis fejlen skyldes, at varerne ikke er blevet korrekt tilsluttet eller justeret i overensstemmelse med afsnit 4.3.

8.8 GGM påtager sig ingen garanti for varer, som kunden har leveret til GGM med henblik på bearbejdning. Kunden har ingen krav på erstatning for fejl i sådanne varer, medmindre fejlen skyldes GGMs bearbejdning.

8.9 Forældelsesfristen for mangelskrav er 12 måneder fra risikoovergang, medmindre andet er aftalt med kunden. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om GGMs ansvar for skader på liv, krop eller helbred, eller i tilfælde af ansvar for forsætlig eller grov uagtsomhed.

 

  1. Ejendomsforbehold

Medmindre der er aftalt forudbetaling med kunden, forbeholder GGM sig ejendomsretten til varerne, indtil alle betalinger fra kunden er modtaget.

 

  1. Ansvar; produktansvar

10.1 GGM er ansvarlig i henhold til loven, hvis kunden gør krav på erstatning for skader forårsaget med forsæt eller grov uagtsomhed.

10.2 Hvis GGM misligholder en væsentlig kontraktforpligtelse ved uagtsomhed, begrænses GGMs erstatningsansvar til den forudsigelige, typiske skade.

10.3 GGM's ansvar for skader på liv, krop eller helbred forbliver uændret. Det samme gælder GGMs ansvar i henhold til databeskyttelsesloven (GDPR).

10.4 Ved uagtsomme overtrædelser af GDPR er GGMs ansvar begrænset til 20.000 EUR.

10.5 I forholdet mellem GGM og kunden påtager kunden sig ansvaret som producent i henhold til produktansvarsloven, hvis årsagen til skaden ligger inden for kundens ansvarsområde.

10.6 Hvis GGMs ansvar for skader er begrænset, gælder dette også for GGMs medarbejdere, repræsentanter og underleverandører.

10.7 Hvis ikke andet er nævnt, er GGM ikke ansvarlig.

 

 

  1. Fortrolighed

11.1 Medmindre der er en separat fortrolighedsaftale mellem parterne, er begge parter forpligtet til at holde oplysninger hemmelige i henhold til dette afsnit 11.

11.2 "Fortrolige oplysninger" omfatter enhver information, der er mærket som fortrolig eller beskyttet af tekniske eller organisatoriske foranstaltninger.

11.3 Modtageren af fortrolige oplysninger skal:

- Behandle oplysningerne fortroligt og kun bruge dem til formålet med kontrakten.

- Kun videregive oplysningerne til de personer, der har behov for dem i forbindelse med kontraktens opfyldelse.

- Sørge for, at deres repræsentanter overholder fortrolighedsbestemmelserne.

- Sikre oplysningerne mod uautoriseret adgang.

11.4 Ved kontraktens ophør skal modtageren returnere eller slette de fortrolige oplysninger, medmindre der er lovpligtige opbevaringskrav.

11.5 Ejeren af de fortrolige oplysninger beholder alle ejendoms- og brugsrettigheder til disse oplysninger.

11.6 Modtageren må ikke udnytte eller kopiere de fortrolige oplysninger kommercielt uden for kontraktens formål.

11.7 Reverse engineering (omvendt konstruktion) af produkter er forbudt.

11.8 Modtageren skal sikre, at underleverandører også overholder fortrolighedsforpligtelserne.

11.9 Fortrolighedsforpligtelserne gælder også efter kontraktens ophør.

 

 

  1. Modregning; tilbageholdelsesret

12.1 Kunden kan kun modregne krav, der er ubestridte eller retsgyldige.

12.2 Kunden har kun ret til tilbageholdelse, hvis modkravet stammer fra samme kontraktforhold.

 

 

  1. Skriftlig form

13.1 Der er ingen mundtlige aftaler ved siden af denne kontrakt.

13.2 Ændringer eller ophævelse af denne kontrakt skal være skriftlige. Dette gælder også for ændringen af skriftlighedskravet.

13.3 Tekstform som e-mail er tilstrækkelig til at opfylde skriftlighedskravet, medmindre andet er fastsat i disse betingelser.

 

 

  1. Opfyldelsessted; gældende lov; værneting

 14.1 Opfyldelsesstedet er GGMs hovedkontor.

 14.2 Kontrakten mellem GGM og kunden er underlagt svensk lovgivning. FN’s købelov (CISG) gælder ikke.

 14.3 Eksklusivt værneting for alle tvister er GGMs hovedkontor, medmindre andet er påkrævet ved lov.

 

 

  1. Afsluttende bestemmelser

 15.1 Hvis en bestemmelse i disse vilkår er ugyldig, påvirker det ikke gyldigheden af de øvrige bestemmelser.

 15.2 Kunden kan kun overdrage rettigheder og forpligtelser fra kontrakten med GGMs forudgående skriftlige samtykke.