Sikkert har du allerede hørt om appen "Too Good To Go". Ved hjælp af denne app kan kunder forbinde sig med restauranter eller butikker og derfra hente overskuds mad til nedsat pris, som ikke blev solgt og nu blot er overskud. I mellemtiden har talrige virksomheder tilsluttet sig "Too Good To Go" – hvorfor også du som gastronom kunne have fordele ved at deltage, kan du finde ud af i denne blogpost.
Overskudt mad omdannes til omsætning
Den første positive aspekt er ganske åbenlys – i stedet for at skulle smide overskudt mad ud, kan det stadig sælges. Selvom prisen bliver betydeligt reduceret, vil du stadig drage fordel af det. For du bør overveje, at bortskaffelse af affald allerede medfører omkostninger, som i det mindste kan dækkes på denne måde, i stedet for at det fører til en underskudsforretning.
Også overskud af tilbehør, ingredienser eller produkter med kort holdbarhed kan stadig sælges. For "too good to go" – "for godt til at smide væk" er disse fødevarer i hvert fald.
Du positionerer dig imod madspild – positivt for image og miljø!
Den, der slutter sig til "Too Good To Go", viser sig i denne sammenhæng som løsningsorienteret, når det kommer til bæredygtighed. Især gastronomien oplever en stigende omvending væk fra spild og engangsprodukter, således at man ved at deltage i "Too Good To Go" kan sende et klart signal.
Allerede mere end 80 millioner måltider er blevet reddet fra unødvendig, miljøbelastende bortskaffelse. Din aktive deltagelse i miljøbeskyttelse kan du kommunikere med medieeffekt og på denne måde vise dine kunder ikke blot din holdning, men også rette opmærksomhed mod emnet og muligvis begejstre andre virksomheder for "Too Good To Go".
Tiltræk nye kunder til dig
Via appen, som er gratis tilgængelig for iOS og Android, kan kunder købe overraskelseposer fra den deltagende virksomhed efter eget valg. Som allerede nævnt kan du fylde disse poser med alt, hvad der er tilbage i slutningen af dagen.
Selvom det ikke er muligt at planlægge på forhånd, hvilken mad kunderne kan få, for i sidste ende ved du også først bagefter, hvad der er tilbage – kan du give en indikation i appens beskrivelse, om der eventuelt kunne være en suppe eller sushi i overraskelsesposen. Betalingen foregår også helt enkelt via appen.
Især fordelagtigt for dig er, at du som deltagende virksomhed er opført i appen og dermed kan blive fundet af potentielle nye kunder. Således bliver de opmærksomme på dig og beslutter sig afhængigt af, om de kunne lide din mad, måske igen for at besøge din virksomhed. 58% af "Too Good To Go"-brugerne er nye kunder – og hele 76% af disse nye kunder bliver til tilbagevendende kunder. Det kunne altså meget vel være rentabelt for dig.
Konklusion: En Win-Win Situation for Kunder og Gastronomi
"Too Good To Go" er kendt og etableret i Danmark. Som deltagende gastronom kan du repræsentere din branche og sende et signal imod madspild, samtidig med at du tilbyder dine kunder en fantastisk mulighed, som også giver dig fordele i sidste ende! Husk altid: enhver brugbar fødevare er for god til at smide væk!